تبلیغ شماره 1

آیا در ابتدای سال به دنبال برنامه‌ریزی برای آینده خود هستید، اما از فرآیند آن چیزی نمی‌دانید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است، نگران نباشید، میلیون‌ها نفر در جهان موقعیتی مشابه با شما دارند و با دشواری‌های برنامه‌ریزی مواجه هستند. یکی از راه‌حل‌های مرسوم در این موارد، مراجعه به متخصصان امور مالی و مشاوره با آنها است. اما این کار، علی‌رغم آن‌که اقدامی کاملاً درست است، ممکن است به لحاظ هزینه‌ای برای شما مسأله ایجاد کند. خبر خوش آن است که در اغلب موارد، برنامه‌ریزی امور مالی شخصی یا خانوادگی آنقدرها هم دشوار نیست و می‌توانید با مشاوره‌های معمول و آگاهی یافتن از فرآیند آن، به سادگی از پس برنامه‌ریزی برآیید

 

در ادامه چهار گام اصلی در مسیر برنامه‌ریزی مالی را به شما معرفی کرده‌ایم. اگر اطلاعات شما در این زمینه کافی است، همچون یک متخصص به این مسأله نگاه کنید و براساس گام‌های پیشنهادی پیش بروید.

 

۱- سوال بپرسید

نخستین گام برای برنامه‌ریزی موفق جمع‌آوری اطلاعات دقیق و کافی است. مجموعه داده‌های جمع‌آوری‌شده باید قادر باشند تصویری دقیق از وضعیت فعلی و چشم‌انداز آتی شما را نشان دهد. برای این منظور، پرسش از جنبه‌های مختلف زندگی ضروری است. این سؤالات باید مسائل مختلفی از جمله تجارب کاری و آموزشی، شغل فعلی، میزان پس‌انداز و… را در برگیرد و اهداف آینده را به خوبی نشان دهد.

 

۲- اهداف مالی را تعیین کنید

این گام که در بخش پیش نیز به آن اشاره شد اهمیتی بسیار ویژه دارد. زمانی‌که شما قصد سفر کردن دارید، آیا بدون دانستن مقصد می‌توانید مسیر مناسب را انتخاب کرده و برنامه‌ریزی کنید؟ پاسخ این پرسش قطعاً منفی است. به همین جهت، در برنامه‌ریزی مالی نیز توجه به اهداف مالی ضرورتی خاص دارد. سعی کنید در دو یا سه قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت اهداف خود را مشخص نمایید. به‌طور مثال، دارا بودن بیمه بازنشستگی و خرید خانه‌ای بزرگ از جمله اهداف بلندمدت محسوب می‌شوند در حالی‌که تعویض خودرو، داشتن میزان مشخصی  پس‌انداز و آغاز سرمایه‌گذاری در بورس، کوتاه‌مدت یا میان‌مدت هستند. آرزوهای خود را در قالب فهرستی بنویسید و حتماً برای آنها محدوده زمانی مشخص کنید. به این معنا که زمان تحقق آن را نیز از قبل یادداشت کنید. این فهرست راهنمای حرکت شما خواهد بود.

 

 

۳- ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید

دستیابی به اهـداف مالی بدون ســرمایه‌گــذاری ناممکن است. شما به هر میزان که در پس‌انداز دقیق و سخت‌‌گیر باشید، باز هم بازده برنامه‌ریزی شما، بدون ورود به فرآیند سرمایه‌گذاری، اندک است. اما آغاز سرمایه‌‌گذاری نیازمند مشخص نمودن برخی عوامل است که ریسک‌پذیری از جمله مهم‌ترین آنها است. ریسک‌پذیری به زبان ساده میزان خطری را نشان می‌دهد که فرد حاضر است در قبال خرید کالاهای سرمایه‌ای بپذیرد. به‌طور مثال، اگر شما ریسک‌پذیری بالایی داشته باشید، به‌صورت کوتاه‌مدت وارد بازار می‌شوید و از نابود شدن سرمایه خود چندان نگران نیستید. در مقابل اگر محتاط و ریسک‌گریز هستید، خرید بلندمدت سهام یا سرمایه‌گذاری در بانک‌ها برای شما مناسب‌تر است. در خصوص ریسک‌پذیری هیچ حالت مطلوب و استانداردی وجود ندارد و همه چیز به شرایط زندگی و روحیات شما وابسته است.

 

۴- پیشرفت خود را بررسی نموده و برنامه را بازبینی کنید

گذشت زمان باعث تغییر اولویت‌ها و اهداف شما خواهد شد. به همین دلیل برنامه‌ریزی در یک کار، فرآیندی ادامه‌دار است. در زمان تدوین برنامه‌ الگویی را نیز برای بررسی پیشرفت آن تعیین کنید. به‌طور مثال، اگر سالانه برنامه‌ریزی می‌کنید، به‌صورت سه‌ماهه یا شش‌ماهه فهرست تهیه شده را بررسی کنید و میزان پیشرفت خود را معین سازید. به‌علاوه در پایان هر دوره، تغییرات روی داده در شرایط زندگی، وضعیت اقتصادی و سایر موارد را محاسبه نموده و آنها را در قالب برنامه‌ای جدید بازتاب دهید.

در خصوص دیگر اجزای برنامه‌ریزی از جمله بودجه، کنترل هزینه‌ها، افزایش درآمد و… در بخش‌های دیگر همین شماره با شما سخن گفته‌ایم.

 

 

 

 

 

ماهنامه معیشت، شماره ۱۷و۱۸، اسفند ۹۴ و فروردین ۹۵

 
 
 
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

|  
  |
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی